Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 29 augustus 2016

Knoflookbollen voor de moestuin

Van knoflook blijk je heel veel soorten te hebben vaak genoemd naar het land van herkomst zoals Frankrijk, Hongarije en verder weg.


 Nu was ik me aan het oriënteren op het poten van knoflook dit najaar zodat we volgende jaar verse knoflook uit eigen tuin hebben . Nu zag in in groenten zaadgidsen knoflook ''Transylvanian'' uit Roemenië. Toen ik de prijs zag , dacht ik dat is winst bij inbegrepen . Het varieert per bol van € 1,60 tot 3 bollen voor € 3,90. En dan te weten dat je het hier momenteel op de markt koopt voor 1 kilo knoflookbollen voor ongeveer € 2,25 bij de lokale bevolking. De knoflook varieert van kleine bolletjes met teentjes tot normale bollen met teentjes. Ik ben dus op iedere lokale markt aan het kijken naar knoflook en hoe deze eruit ziet. Want de kleine bolletjes wil ik niet , deze knoflook ik lastig schoon te maken en minder vinden wij . Inmiddels heb ik aardig wat grote bollen verzameld en deze voorlopig in een teiltje in de kelder gezet totdat het tijd is om ze te poten . Knoflook is een product wat hier veel gebruikt wordt , de mensen eten het soms zelfs rauw bij het ontbijt , maar ook geraspt op brood. Ik gebruik weinig of geen zout in gerechten maar veel knoflook en andere smaakmakers. Onze zoon eet soms ook rauwe knoflook vind hij lekker, zo heeft hij een keer voordat hij naar zijn werk ging knoflook gegeten . Totdat hij op zijn wek kwam en zijn baas zei ,,  Jongen wat heb jij gegeten '' . O knoflook vind ik lekker, nou eet het voortaan niet voordat je naar je werk komt want ik vind het stinken . Terwijl je hier regelmatig mensen tegen komt die het gegeten hebben , en er niemand over klaagt . Op de markt zie je veel gevlochten ''slierten'' knoflook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten