Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 5 september 2016

De moestuin nu

Inmiddels is het hier ook een beetje aan het aflopen in de moestuin . De tomaten hebben enorm veel gegeven in alle soorten en maten . Zoveel zelfs dat er de nodige potten saus ingemaakt zijn voor de winter en er ook nog weggegeven is .De bietjes zijn heerlijk uit eigen tuin en uiteraard ook ingemaakt ,geschaafd en in blokjes . De blokjes gebruik om een bieten stamppot mee te maken. Ik doe dat als volgt gekookte aardappels fijn stampen , speklapjes in blokjes snijden en kruiden en dat bakken in een beetje olie ,daarbij een paar appels in stukjes en een paar gesnipperde uien mee bakken en daar de blokjes bietjes bij en zo doorwarmen. En meestal gaat er dan ook nog knoflook en als ik heb stukjes paprika door . Maar nu zijn  wij gek op knoflook. Dit alles doe ik door de aardappels en maar op die manier een stamppot ervan. Zout kan er door maar dat doe ik eigenlijk niet omdat er al kruiden op het vlees gaan . De courgette heeft heerlijke vruchten gegeven waarvan een paar in het zoet zuur zijn gegaan , ik heb een recept gekregen van iemand dat ooit in Land leven heeft gestaan . Zo heerlijk. De uien was een probeersel en zeker voor herhaling vatbaar, dus volgend jaar veel uien en meer courgette en natuurlijk tomaten . De boontjes was hier niet zoveel daarom volgend jaar stok bonen in plaats van de lage stam boontjes. Nu van de winter opzoek naar stokken of iets anders bedenken . Ook de paprika ging goed en ook daarvan veel meer zetten . Ook de kool planten die we hier hebben gekocht deden het goed evenals de koolrabi. De worteltjes hadden het moeilijker en het rooien ging lastig maar gelukkig had het geregend en met de riek kwamen we een heel eind in de grond. Dit jaar is echt een jaar om uit te proberen met wat wel en wat niet. We hebben hele zware kleigrond en een landklimaat met een moestuin die volop zon krijgt. Zelfs de rabarber planten die we uit Nederland hadden meegenomen en in potten hadden overgehouden deden het dit jaar in de volle grond gelijk al heel goed. Zo mooi om te zien hoe deze planten zich aanpassen aan het klimaat en het doen . Het is ontzettend heerlijk om weer een moestuin te hebben en gewoon overdag als je wat nodig hebt als selderijblad voor door het eten of een tomaat of paprika of wat dan ook te kunnen pakken en te weten ik kan het zo op eten. Zo'n luxe vinden wij . Volgend jaar maken we ede moestuin een stukje groter en zetten we ook de bessenstruiken en  frambozen erin dat is makkelijker met het maaien van de rest van de boomgaard. In tegenstelling tot veel anderen hebben wij weinig last gehad van slakken vraat, waarschijnlijk egels in de buurt als zie je ze niet overdag toch zou het me niets verbazen . Nu staat de knolselderij nog in de tuin en de tomaten , courgette . paprika om verder te groeien / rijpen . En alle tuin en groenten afval dat gaat allemaal op een hoop en mag lekker composteren om als het de tijd ervoor is verwekt te worden in de moestuin.

3 opmerkingen:

  1. Geweldig! Omdat ik een maand down under was is er dit jaar niet veel van terecht gekomen alhoewel we volop aardbeien, uien en aardappelen hebben. Niet veel courgettes, geen pompoenen (jammer genoeg) en ongeveer 15 kilo sperciebonen. De prei is vrij dun gebleven maar dat vinden we wel lekker. Koolsoorten verbouw ik niet meer. 2 jaar achterheen hebben vooral de rupsen er plezier van gehad en bij de biologische boer koop ik ze voor 1,50 per stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig dat jullie de stap gemaakt hebben naar Roemenië, mijn eigen geboorteland! Een land waarin liefde, gezelligheid en familie boven elk te bedenken materialisme staat, iets dat mij elke keer weer opnieuw de waardering geeft over mijn geboorteland en de normen en waarden die daar gelden. Ik blijf het volgen, heel veel succes en geluk toegewenst. Hartelijke groet, Borny Korterink (22).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Borny

    Wat leuk dat Roemenië je geboorteland is . Het is precies wat jij schrijft materialisme staat niet bovenaan. Wij wonen hier nu 1 jaar ( juni 2015) en genieten nog iedere dag van de natuur, mensen en alles erom heen en hebben al zoveel nieuwe dingen geleerd.Veel leesplezier op de blog.

    BeantwoordenVerwijderen