Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 26 september 2016

Zo anders

Sommige dingen gaan hier totaal anders dan in het Nederland van nu . Begraven gebeurt niet de 4 e of 5 e dag na een overlijden of in het weekend . Het is hier heel vaak dat de overledene thuis staat opgebaard en de 3 e dag wordt begraven , En dat kan gerust op zaterdag of zondag zijn . Ik weet uit verhalen van mijn ouders en gootouders dat het thuis opbaren van de overledene vroeger in Nederland heel gewoon was en dat de buren rouw gingen aan zeggen . Hier zijn het ook nog de buren die dat doen of de kinderen als die er zijn die iedereen inlichten .Rouw kaarten versturen kennen ze niet. Het is zelfs nog zo dat als er een rouwstoet aankomt of passeert dat vooral op de dorpen iedereen stopt en stil staat en mensen bijna allemaal in het zwart gekleed gaan of donker blauw. Een spijkerbroek zoals ik weleens in Nederland zag op een begrafenis is not done .Dat is iets was ik me nog kan herinneren uit mijn jeugd dat dat heel normaal was . Wat je hier ook veel ziet vooral bij de Orthodox gelovigen dat als ze langs een kerk komen een kruisteken maken , maar dan geen kruisteken zoals de Katholieken maar anders. Hoe dan kan ik niet uitleggen dat is iets wat je moet zien :). Zo heeft onze zoon inmiddels een Roemeense vriendin en ook dat gaat anders dan in Nederland. Meer traditioneel. Voordat zij met hem mee mag van haar ouders, moet hij eerst thuis kennis komen maken . En dan mag zij met hem mee . In Nederland hoeft tegenwoordig een jongen niet meer eerst bij het meisje thuis te komen zover ik weet , misschien was dat vroeger wel zo . Maar in ieder geval bij onze zoon gaat het op deze manier. Hij is dus daar thuis geweest en door de ouders geaccepteerd en mee geweest naar Opa en Oma die in huisje in de bergen wonen . Dat hij buitenlander is was geen probleem . Inmiddels is zij ook bij ons geweest en een lieve meid . Binnenkort heeft hij zijn eerste Roemeense bruiloft van vrienden van haar. Waar je in Nederland als man daar naar toe gaat in een nette pantalon en overhemd wordt het hier erg op prijs gesteld als je in een kostuum komt met nette schoenen . Dus dat onlangs ook geregeld voor hem , de schoenen was even een puzzel want meneer heeft mt 45 of 46 . Maar gelukkig zijn hier ook mannen met '' grote '' voeten, Hij heeft een keurig donker blauw kostuum met donkere schoenen en sokken erbij dus is netjes . Hij zei al in Nederland zou ik dit niet zomaar aantrekken maar hier is dat normaal. Ik weet in sommige kringen in Nederland is dit nog normaal maar toch  niet meer standaard. voor veel mensen . Ook de vrouwen lopen er op hun paasbest bij en gaan vaak speciaal naar de kapper van te voren . Sommige dingen is echt Nederland van vroeger als ik het soms om me heen hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten