Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 8 augustus 2016

Longarts bezoeken

In Nederland kreeg ik medicijnen voor geschreven voor mijn COPD via de long verpleegkundige die verbonden is aan de huisartsenpraktijk. Maar omdat één van de medicijnen die ik in grote voorraad had gekregen in Roemenië moeilijk te verkrijgen is en een alternatief alleen de eerste keer via de long arts voorgeschreven mag worden stuurde de huisarts mij door. Je kan hier naar de TBC polikliniek van het ziekenhuis of gewoon naar de long arts in een particuliere kliniek.Als je naar de polikliniek gaat wordt het vergoed door het ziekenfonds maar dan is er weinig tijd en gaat alles snel snel snel. Voor mijn schildklieraandoening ga ik ook naar de particuliere kliniek en dat bevalt prima.Dus nu voor mijn longen ook . Maar waar moet je wezen en zoeken ?????  Dus maar even zoeken op google en daar ''rolde'' een aantal adressen uit van de tbc poli ( tbc komt hier voor en daarvoor zijn speciale ziekenhuizen en klinieken) maar ''eigenwijs'' als ik ben heb ik zoiets van ik hoef het niet op te zoeken dus heb een afspraak gemaakt in de particuliere kliniek en ook daar bleek je met een verwijsbrief van de huisarts, ziekenhuis etc een korting te krijgen via het ziekenfonds. Er was een inloop spreekuur hadden ze me verteld toen ik ging informeren , je geeft je buletin( id kaart) aan de verpleegkundige en op die volgorde wordt je geholpen . Na ongeveer 1 uurtje wachten was ik aan de beurt. De arts kon mijn medicijnen uit Nederland en wist precies dat die in Roemenië niet verkrijgbaar zijn maar wel het alternatief wat hij eenmalig voor moest schrijven een daarna gewoon via de huisarts kan .  Veel medicijnen als de Foster b.v die ik gebruik kennen ze hier ook dus dat is geen probleem. De artsen zijn allemaal goed opgeleid en de long arts die ik had bleek ook les te geven aan artsen in opleiding aan de universiteit . En zo ben je weer een ervaring rijker en kon ik na 5 minuten binnen te zijn geweest met een recepet naar huis .De medicijnen moet je wel zelf betalen al geeft het ziekenfonds een compensatie die eral in de apotheek wordt afgetrokken van de prijs. Nu is mijn ervaring dat mij long medicijnen die ik gebruik voor veel mensen te duur zijn en ze dus andere gebruiken die minder effect hebben , om de simpele reden duurdere medicijnen kunnen ze niet betalen .
Wij hebben nou eenmaal de pech dat het bij ons in de familie genetisch wordt doorgeven deze longaandoening , een aantal die het hebben roken verschrikkelijk veel. Zelf rook ik niet en onze zoon die astma heeft rookt gelukkig ook niet. Wel merken wij dat de lucht hier een stuk schoner is en dat we hoger zitten dan in Nederland en dat we de medicijnen anders kunnen gebruiken . De Nederlandse huisarts had dit al voorspeld maar dan nog is het altijd afwachten hoe je lichaam reageert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten