Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 10 oktober 2016

Hrean





Een groenten die je hier veel ziet momenteel in de winkels en op de markt. Maar dacht ik wat is dat in vredesnaam ???? Dus de naam vertaald via de computer en blijkt Mierikswortel te zijn , dat ik alleen maar ken uit potjes in de NL se supermarkt. Dus weer wat ontdekt en geleerd. Ik heb er een aantal gekocht en een paar ingemaakt in azijn , dit schijnt volgens het gevonden recept de manier te zijn, De andere gebruik ik voor een salade van kool met groenten voor de winter. Momenteel wordt hier volop ingemaakt aan kool voor sarmale , zuurkool en allerlei koolsalade's voor de winter. Maar niet alleen kool ook gemengde groenten als bloemkool, paprika etc. Er gaat hoe raar misschien ook een hele nieuwe wereld op kook gebied open voor me vooral sinds ik op facebook Roemeense recepten in het Nederlands  ben begonnen . Er is zo weinig bekend over de Roemeense keuken en eigenlijk over de balkan keuken dat het gewoon een uitdaging is om de recepten uit te proberen .En wat ik echt niet snap kan ik aan mijn vriendin vragen of aan onze Roemeense schoondochter en zo is er steeds weer iets te ontdekken.

4 opmerkingen:

  1. je kunt de mierikswortel ook invriezen als hij vers is en dan telkens hetgeen je nodig hebt eraf raspen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, lekker spul is dat! Wordt alles gefermenteerd of ook met azijn ingemaakt oid?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb van mijn schoonmama van uit Ro hrean gepukt en hier in Nl in de tuin geplant. Nu, heb ik hele dikke planten hrean! :)) Probeer eens mayonaise met hrean... om je vingers bij af te liken!!! ☺ Kan ik op je blog in roemeens reageren? Heb je de taal geleerd?
    Groeten vanuit Arnhem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allereerst iedereen bedankt voor de reactie's. de laptop was in reparatie dus het duurde even , sorry hiervoor. De mierikswortel word ingemaakt in azijn en water met zout .En reactie's op de facebookgroep graag in het Nederlands dan kunnen andere nederlanders het ook lezen . Ben bezig de taal te leren maar het is geen makkelijke taal :)

    BeantwoordenVerwijderen