Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 24 oktober 2016

Familiebanden hecht of juist niet ?

In sommige familie's zijn de banden heel hecht en sterk en komt iedereen graag en vaak bij elkaar over de vloer . Het spreekwoord zegt niet voor niets Familie krijg je en vrienden kies je :) . Helaas maar al te waar. Bij mijn vader thuis is de band na het weg vallen van mijn Opa en Oma nog net zo hecht als het altijd was , de kinderen van broer en zussen komen nog steeds bij de andere ooms en tante's over de vloer . Bij mijn moeder thuis is het totaal anders. Mijn Oma heeft altijd gestookt tussen de kinderen onderling en als iedereen al een keer bij elkaar kwam had je vork en mes nodig zo was de sfeer om te snijden . Oma is al 24 jaar dood maar nog steeds is het contact daar onderling moeizaam tot nihil. Triest als je dit mee maakt. Dit heeft bij mij destijds het voornemen gesetteld ik zal er alles aan doen om te zorgen dat als ik ooit trouw en kinderen krijg ervoor te zorgen dat we wel normaal met elkaar omgaan . En zoals overal is er ook bij ons weleens wat en dat is normaal lijkt me, maar praat erover en speel geen stommetje en zet je kinderen niet tegen elkaar op.Met onze dochter in Nederland hebben we een heel goed contact en is het altijd weer feest en fijn om elkaar te zien , onze zoon woont vlakbij en ook dat contact is goed. Voordat wij vorig jaar gingen emigreren hadden we iedereen een brief geschreven en sommige mensen ruim van te voren . Zo had ik al 29 jaar geen contact meer met mijn jongste zus mede doordat mijn moeder stookte en stookte enz. Oftewel een wig dreef tussen al haar kinderen. Tot mijn grote blijdschap en verrassing heb ik sinds vorig jaar voorjaar weer contact met mijn zus en schreven we elkaar regelmatig. Zo zelfs dat er voor haar duidelijkheid kwam op een hele boel vragen en '' misverstanden '' uit de wereld geholpen konden worden en de de band tussen onze vader en haar hersteld kon worden . Er zijn blijkt nu heel veel leugens en onwaarheden verteld die tot een breuk hebben geleid die misschien wel nooit meer geheeld had kunnen worden. Voordat wij naar Nederland gingen had ik mijn neef opgebeld en gezegd dan en dan zijn we in Nederland en als je moeder , mijn zus het fijn vind kunnen we langs komen . Nou dat viel in meer dan goede aarde en heb ik na 30 jaar mijn jongste zus weer ontmoet .(Wij schelen 5 jaar .)Het was zo fijn en bijzonder en net of er geen 30 jaar tussen had gezeten de band was gelijk weer zoals toen wij kind waren . Het was zo bijzonder om de klik die we als kind hadden te voelen en te weten er kan nu niet meer gestookt worden want ook zijn heeft het contact met onze moeder verbroken uit zelf bescherming. Het is erg als je zo'n stap moet nemen maar soms heb je geen keus . Zo las ik onlangs Het boek Gewaad van Rouw over een familie die eveneens uit elkaar ligt. Niet iedere familie is gelukkig zoals in dit boek maar helaas komt het voor. Dat het letterlijk is ,, wie wind zaait zal storm oogsten ''.

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer contact hebt met je zus!! Helaas wordt er in sommige families meer over dan met elkaar gepraat en dat kan zorgen voor diepe kloven...

    BeantwoordenVerwijderen