Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

donderdag 31 december 2015

Olie bollenrecept en Nieuwjaar LA MULTI ANI

 Allereerst iedereen een goed, gezond en voorspoedig 2016 gewenst . Bij ons is het iets eerder namelijk 1 uur eerder 2016 .Ook in Europa bestaat tijdsverschil, ons is ooit verteld dat dit komt omdat Roemenië op de breuklijn van de evenaar ligt. Vuurwerk zoals je dat in Nederland ziet voor particulieren is hier heel weinig te koop , wij persoonlijk vinden dat niet erg omdat we er niet om geven. Maar voor echte liefhebbers zou dat natuurlijk wat anders wezen. Op het dorp wordt s'avonds door een bedrijf vuurwerk afgestoken maar voor een echte mooie vuurwerkshow gaan we naar de stad. Daar is aan het begin van de avond alles rond het gemeentehuis afgezet omdat daar door een bedrijf een professionele vuurwerkshow wordt gegeven. Het is dan ook niet zo gek dat het daar heel druk is . Momenteel is onze dochter bij ons en hebben we het gewoon weer het ''koppeltje '' compleet om het zomaar te zeggen . Als ieder jaar gaan we ook dit jaar weer oliebollen bakken en appelflappen . Het oliebollen recept wat ik gebruik is niet doorsnee ik doe er namelijk soezendeeg door , waarom ??? Op deze manier blijven de oliebollen langer luchtig en zijn ze de volgende dag ook nog lekker. Daarnaast doe ik er naast rozijnen en als ik kan vinden sucade , ook stukjes ananas door heen dit geeft een heerlijke smaak. We brengen ook altijd wat oliebollen naar Roemeense vrienden die dit niet kennen , maar wel heel lekker vinden . En om de gebruikelijke poedersuiker te maken ,gebruik ik een oude electrische koffiebonen molen en maal daarin van kristalsuiker - poedersuiker. Dit gaat prima en is voordeliger dan uit de winkel.  Dus iedereen die vandaag gaat bakken veel succes en allemaal een hele fijne en gezellige jaarwisseling vanuit Roemenië.

Hieronder het oliebollen recept wat ik al jaren gebruik. Het zijn door het soesendeeg wat ik er door doe ( recept van een banketbakker) hele luchtige oliebollen die ook de dag erop en daarna nog lekker zijn  hoor ik om me heen :) )


Luchtige oliebollen ongeveer 40 stuks afhankelijk van de grote van je ijslepel ( dit schept het makkelijkst deeg uit de pan in de olie)

1 kilo bloem
60 gram verse gist of 2 zakjes gedroogde gist
800 gram rozijnen
3 bakjes sucade (b.v lidl)
1 blik ananas
snufje zout
3 eieren
1 liter melk
80 gram zachte boter

Soezendeeg:( kookdeeg)

2 dl water en 2 dl melk
160 gram boter
200 gram bloem
10 eieren
snufje zout



Maak met de gist , lauwe melk , 1 eetlepel suiker en 3 eetlepels bloem een papje en laat op deze manier de gist gaan werken.

Vulling :
Wel de rozijnen in water gedurende 2 uur . Giet ze daarna door de zeef .
Snij de ananas fijn en meng dit met de sucade door de gewelde rozijnen.
Verwarm de melk met de boter tot de melk lauw is , de boter smelt ondertussen

Doe de bloem in een grote pan ( ivm rijzen) , doe wat zout aan de rand , maak een kuiltje in het midden en breek hierin de eieren .
Doe in dit kuiltje ook het gistpapje en voeg al roerende de boter/melk toe en roer tot een klont vrij deeg.
Doe dan de vulling erdoor en roer dit er goed door.
Zet de pan op een warme plaats en dek af met een theedoek zodat het deeg kan rijzen. Dit is de eerste rijs.

Maak ondertussen het soezendeeg , dit zorgt voor luchtige oliebollen

Verwarm de water/melk en de boter breng voorzichtig aan de kook
Als het kookt , vuur laag en dan de bloem er in 1 keer doorroeren , je krijgt dan een stevig deeg
Even doorwarmen zodat het deeg kan garen
Dan vuur er onder uit
Dan 2 bij de 2 de eieren erdoor roeren , de volgende eieren pas als de eerdere eieren goed zijn opgenomen .,, er ontstaat een elastisch deeg als alle eieren erin zitten

Als het oliebollen deeg is gerezen dan het soezendeeg erdoor roeren en weg zetten voor een 2-e rijs .

Als het deeg voor de 2-e keer gerezen is de zonnebloem of slaolie in de frituurpan warm laten worden , temperatuur 175 graden .
Als de olie warm is dan met de ijslepel bollen deeg in de warme olie scheppen .
De oliebollen zijn gaar als ze rondom bruin zijn , wil je zeker weten of ze gaar zijn prik dan met een sateprikker even in een oliebol . Komt die er droog uit dan is de oliebol gaar.

Doe in een vergiet keukenpapier en leg daarop de net gebakken oliebollen ,zo zijn ze minder vet en dan in een schaal.





1 opmerking:

  1. Hallo, een hele tijd geleden heb je mij nog gemaild. Ik heb daar nooit op geregeerd tot mijn spijt. Ik had de blog immies leven. Ik weet niet hoe ik je anders kan bereiken dan hier even een berichtje te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen