Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 28 december 2015

Fijn receptenboek van een Banketbakker

In Nederland was ik gewend om dingen zelf te bakken en als je dan wat nodig had ging je naar de winkel en haalde je wat je wat je nodig had of bestelde je speciale dingen via internet zoals bv zeeuwse bloem of greinsuiker. Zeeuwse bloem is ideaal om o.a koekjes en gevulde koeken te bakken omdat deze bloem anders van samenstelling is. Hier inmiddels een goed alternatief gevonden , meel waar ze Conzonac mee maken ( recept komt in een latere blog )Greinsuiker is handig voor suikerbrood en jan hagel . Hier kook en bak ik ook veel al moet ik soms wel zoeken naar een goed alternatief. Ik heb vanuit Nederland een kook en bak boeken meegenomen die ik gewoon ideaal vind zoals De Banketbakker van Cees Holtkamp.
Persoonlijk vind ik dit een heerlijk bakboek er staan gewoon hele goede recepten in , van niet alleen koekjes en taarten maar ook andere dingen als kroketten , marsepein etc. Hij gebruikt zowel producten die je in de supermarkt kan kopen als bakkersproducten . En juist dat laatste is hier in Roemenië lastig want gele basterdsuiker kennen ze niet. Gelukkig is er een soort rietsuiker ( noemen ze hier bruine suiker) die een prima alternatief is . Zo heb ik in deze maand een paar speculaaspoppen gebakken met het recept uit dit boek , alleen al het deeg was heerlijk . Voor de gele basterdsuiker kon ik de eerder genoemde suiker gebruiken. Maar zeeuwse bloem , niet te vinden .Alleen gewone witte patentbloem totdat ik goed ging rond kijken en bloem tegen kwam speciaal voor Cozonac ( speciaal Roemeens brood wat veel gegeten wordt bij feestdagen en feesten). Dit meel blijkt dus veel fijner van samenstelling / maling te zijn dan gewoon meel .Dus dat gebruikt ipv zeeuwse bloem. Het deeg moest nadat het gekneed was nog 1 tot 2 dagen in de koelkast staan om de smaken goed in te laten werken . Om het dan af te dekken in een schaal gebruik ik plastic badmutsen ( van die weggooi dingen ) die ik ook gebruik over een schal gist deeg. Is echt ideaal. Bij het bakken van dingen moet ik wel even allert zijn omdat de temperaturen voor een electrische oven zijn en wij hebben een gasoven en mijn ervaring is dan ook dat die warmer worden .Dus simpelweg wat vaker kijken en zo nodig de oven minder warm zetten . Wat trouwens heel leuk is van deze oud bakker hij heeft op you tube allemaal leuke filmpjes staan waarin hij uitlegt hoe je dingen maakt , zijn kleindochter helpt hem daarbij in de keuken. Banket bakker Cees Holtkamp , zijn dochter en schoonzoon hebben een zaak in Amsterdam .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten