Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 22 februari 2016

Roemeense keuken / recepten



De Roemeense keuken is heel gevarieerd en per streek zijn er ook nog eens net als in Nederland variatie's op recepten .Er zijn heel veel Hongaarse , Slavische , Duitse, Turkse enz invloeden in terug te vinden .Dit heeft mede te maken met de Ottomaanse, Hongaarse enz overheersingen die hier zijn geweest en de volkeren die door de eeuwen heen hier naar toe zijn getrokken en waarvan de nazaten hier nog wonen. Bij iedere maaltijd wordt brood gegeten ook al staat er pasta , aardappels of rijst op tafel brood is er altijd. Daarnaast wordt er enorm veel varkensvlees gegeten mede omdat veel mensen zelf een varken slachten of een varken kopen en dat laten slachten . Ook karper is een vissoort die veel gegeten wordt. In de restaurants zie je dan ook de gerechten die hier ook gewoon bij de mensen thuis worden gegeten . Kant en klare magnetronmaaltijden zoals je Nederland in supermarkt kan kopen zie je hier weinig of niet. Wel kan je in de supermarkt bereide maaltijden kopen en meenemen naar huis om op te warmen in magnetron of daar eten . Maar eigenlijk is dat iets wat als luxe wordt ervaren en als duur wordt gezien . Mensen koken veel eerder thuis een maaltijd met wat er is en in hun budget past. In het begin moesten wij wennen aan bepaalde gerechten als salade van witte of rode kool. Dit daar wij niet echt gek zijn ook alle soorten kool. Maar witte of rode kool als salade hebben we hier leren eten en is echt heerlijk. Zo zijn er nog meer dingen die voor ons echt onbekend waren zie eerdere blog over de Koolrabi soep . Kookboeken zijn er eigenlijk alleen maar in het Roemeens en online vertalingen kloppen lang niet altijd . En daar komt bij dat Roemenië steeds meer in de belangstelling komt te staan bij vakantiegangers en wat is er nou leuker dan thuis de gerechten die je gegeten hebt te maken . Maar waar vind je ze en hoe heet het ???? Niet iedereen heeft het geluk dat die iemand weet aan wie die dat kan vragen .En zo ontstond bij mij het idee om hier wat mee te gaan doen .Dus op een dag maar een groep begonnen op facebook en tot mijn grote verbazing blijkt er belangstelling voor te zijn en ben ik niet de enige die er tegen aan liep dat de recepten moeilijk of niet te vinden zijn in gewoon Nederlands of met een duidelijke beschrijving .En zo is op facebook deze groep ontstaan   Roemeense recepten in het Nederlands   
waar iedereen die wil kan daar lid van worden .

1 opmerking:

  1. Ik ben net terug van een familievakantie in Roemenie. Lekkere dingen gegeten en ik ben nu de recepten aan het zoeken. Daar kwam ik ineens met een vraag wie me daar mee zou kunnen helpen. Ik ben zeer gastvrij ontvangen bij een Roemeense familie en die mevrouw was dagen bezig geweest om een lekkere maaltijd op tafel te zetten Terug in Nederland wil ik haar een kaartje sturen als bedankje, Maar ik spreek geen Roemeens en hun geen Engels of Nederlands. Is er iemand die me daarmee zou kunnen helpen?

    BeantwoordenVerwijderen