Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 15 februari 2016

Gulii oftewel koolrabi


Afgelopen zomer was ik bij mijn vriendin en kwam haar moeder met iets groens wat ze zo liep op te eten , ik dacht o dat is appel. Het was heerlijk , maar het was geen appel. De Engelse naam ervoor wist mijn vriendin niet maar ze eten het zo rauw, gevuld en als soep. Dus gaan zoeken in het woordenboek en wat bleek Gulii is koolrabi.
Een groenten die hier veel wordt gegeten. Vroeger als kind had mijn vader koolraap en koolrabi in de groenten tuin .Mijn moeder kookte dat dan en er ging een maizena papje over , om te griezelen vind ik nog steeds. Maar toch maar de ''stoute schoenen'' aangetrokken en deze groenten gekocht en er soep mee gemaakt . En deze soep is echt heel lekker .
Dus misschien iets om eens te proberen want gekookte koolrabi ik blijf er van griezelen maar als soep is het heerlijk.

Koolrabisoep

2 uien medium
2-3 wortels
1 pastinaak wortel
2-3 aardappels
1 theelepel rijst per persoon
1 -2 paprika
evt. selderijblad
1-2 tomaten
2 groene koolrabi
olie
peper
zout
kippenboten


1. Doe zout in het water en trek bouillon van de kippenpoten. Als de bouillon klaar is de kippenpoten eruit halen en het vlees van de botten halen en fijn snijden
2. Maak ondertussen de uien schoon en snipper deze fijn
3. Verwijder van de tomaten en de paprika het vel en snij deze eveneens fijn
4. Maak de wortel en pastinaak schoon en snij deze in dunne plakjes of blokjes
5. Schil de koolrabi en rasp deze
6. Verhit wat olie in een soeppan en fruit hierin de ui, paprika, koolrabi en tomaat
7. Als de koolrabi zacht wordt de wortel, selderij en pastinaak toevoegen
8. Voeg ook de bouillon toe en breng het geheel aan de kook
9. Als het kookt vuur laag zetten en aardappelblokjes en rijst toevoegen
10. Voeg fijn gesneden kippenvlees toe
11.Dan gedurende ongeveer 20 minuten op een laag vuurtje laten pruttelen/zachtjes koken
12.Op smaak brengen met zout en peper
13. Evt. serveren met een lepel room

Geen opmerkingen:

Een reactie posten