Voor wie van koken en bakken houdt.

Voor wie van koken en bakken houdt.
Roemeense recepten in het Nederlands een groep op facebook

maandag 21 september 2015

'' Wintervoorraad "

Onlangs was ik bij een vriendin en daar was Bunica ( Oma) zoals wij haar noemen . Zij is druk bezig met inmaken en wecken voor de winter. Ze is een oudere dame van midden 70 tig  die zowel Roemeens als Hongaars spreekt. Ze adviseerde me om een voorraad aan te leggen voor de winter , zo lief want zegt ze de winter is hier anders en je kan niet alles meer kopen . Dus haar maar gerust gesteld dat ik al jam had gemaakt en van alles in gemaakt. Zij helemaal blij dat ik al aan het zorgen was. Mijn vriendin vertelde al zij was ook al druk bezig met van alles. Ook wij nemen met boodschappen doen iedere keer iets extra's mee als rijst enz. Gewoon een voorraad aanleggen vooral nu de straat open ligt en dit nog wel even kan duren is het extra handig om wat in huis te hebben . Overal ligt hout en zie je mensen met de kettingzaag in de weer en hout gekloofd worden , wij hebben inmiddels ook hout besteld en dat wordt deze maand gebracht. Vorig jaar hebben we een vrachtwagen hout laten brengen wat nog voor een groot deel er is , maar we hebben liever een voorraad liggen dan dat het van de winter gekocht moet worden want dan ben je duurder uit. Het is momenteel in de winkels een groot aanbod van potten , flessen , wijnmanden enz voor de inmaak . Overal om je heen zie je mensen druk aan het zorgen voor de winter. Ik zei wel tegen manlief ik heb geen idee wat we precies nodig hebben van de winter dus ik zorg gewoon dat er van alles is . Dus staan er inmiddels potten met gedroogde bonen , capucijners en spliterwten uit Nederland , kivietsbonen ( bruine bonen ) en zo nog meer. Zelfs gedroogde tuinbonen hebben we staan , tuinbonen kennen ze hier niet en in de Turkse winkel kwam ik ze tegen en meegenomen want tuinbonen vinden we toch wel lekker. Van de winter zie je hier voornamelijk aardappels , kool, uien en winterpeen op de markten en verder appels en import fruit als sinaasappels . En niet te vergeten walnoten uit de tuin van mensen . Je moet dus gewoon vooruit denken . Ik denk dat veel mensen zullen zeggen dit is terug naar de jaren 50- 60 tig in Nederland toen moesten we ook vooruit zorgen .

2 opmerkingen:

  1. Mochten jullie in Duitsland wel eens boodschappen doen, op doorreis, dan bij Kaufland de lekkerste tuinbonen in pot meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke bedankt voor de tip. we zetten ze volgend jaar in onze eigen moestuin tuinbonen .Heerlijk zo vers

    BeantwoordenVerwijderen